Комунальний позашкільний навчальний заклад „Клуб „Юний авіатор", що в Кривому Розі, унікальний за своєю специфікою. Це єдиний позашкільний навчальний заклад в Дніпропетровській області, який займається професійною орієнтацією молоді з авіаційного і парашутного профілю.
Заклад має славне історичне минуле: заснований в 1988 році як Клуб самодіяльної технічної творчості ім. Героя Радянського Союзу С.В. Мілашенкова, він постійно вдосконалювався і нині є профільним позашкільним навчальним закладом, який вирішує такі завдання:
Заклад має славне історичне минуле: заснований в 1988 році як Клуб самодіяльної технічної творчості ім. Героя Радянського Союзу С.В. Мілашенкова, він постійно вдосконалювався і нині є профільним позашкільним навчальним закладом, який вирішує такі завдання:
• реалізація державної політики в галузі освіти;
• виховання громадянина України;
• професійна орієнтація молоді;
• вдосконалення фізичного та духовного розвитку;
• забезпечення потреби особистості у творчій реалізації та організація дозвілля.
Для вирішення цих завдань у закладі є всі умови. Штатний розпис педпрацівників укомплектований повністю. З п'ятнадцяти керівників гуртків двоє мають вищу педагогічну освіту, двоє - незакінчену вищу педагогічну освіту; п'ять керівників гуртків мають вищу освіту за фахом; п'ять - фахову середньо-спеціальну і один -середню. В минулому - військові льотчики, штурмани та інженери вищої кваліфікації, майстри спорту - вони щедро діляться з учнями своїм професійним та життєвим досвідом.
Для вирішення цих завдань у закладі є всі умови. Штатний розпис педпрацівників укомплектований повністю. З п'ятнадцяти керівників гуртків двоє мають вищу педагогічну освіту, двоє - незакінчену вищу педагогічну освіту; п'ять керівників гуртків мають вищу освіту за фахом; п'ять - фахову середньо-спеціальну і один -середню. В минулому - військові льотчики, штурмани та інженери вищої кваліфікації, майстри спорту - вони щедро діляться з учнями своїм професійним та життєвим досвідом.
Матеріально-технічна база закладу дозволяє проводити класно-групові заняття цілеспрямовано та цікаво. В наявності добре обладнані класні кімнати для проведення теоретичних занять з дисциплін як авіаційного, так і парашутного профілю: клас авіатехніки і аеродинаміки, повітряної навігації, вивчення азбуки морзе, парашутний клас. Тренажерні комплекси літака Як-18 т, спортивні зали та майданчики дозволяють учням закладу в повній мірі підготуватися до здійснення їхніх мрій - опанування техніки пілотування літаком та стрибків з парашутом.
Педагогічна наука визначила, що професійне виховання - це довгостроковий процес, який сприяє моделюванню професійно важливих якостей і функцій майбутнього спеціаліста. Метою професійного виховання є спрямування особистості на вибір певного виду діяльності та прищеплення молоді професійно важливих якостей.
Протягом всіх років існування закладу педколектив спрямовував свою роботу на професійну орієнтацію учнів з обраних напрямків. З 2005 року ця робота була скоригована у відповідності з науково-методичною проблемою області „Педагогічні стратегії розвитку інноваційної особистості". Була визначена науково-методична проблема закладу: „Формування позитивної мотивації вивчення та вибору майбутньої професії", над якою педколектив працює вже другий рік.
У відповідності до Концепції позашкільної освіти та виховання, практична спрямованість діяльності закладу у набутті учнями допрофесійних знань, умінь і навичок, орієнтації на професійну діяльність з обраних напрямків.
З цією метою в закладі працюють 72% профільних гуртків (гурток юних авіаторів, юних бортпровідників, парашутно-десантної підготовки, фотогурток та гурток основ обчислювальної техніки), які зведені у відділ. 28% - допоміжні гуртки (початкового технічного моделювання та „Майстерня Саморобника").
З цією метою в закладі працюють 72% профільних гуртків (гурток юних авіаторів, юних бортпровідників, парашутно-десантної підготовки, фотогурток та гурток основ обчислювальної техніки), які зведені у відділ. 28% - допоміжні гуртки (початкового технічного моделювання та „Майстерня Саморобника").
До закладу приймаються учні віком від 6 до 18 років, в спортивних групах гуртка парашутно-десантної підготовки їх вік може сягати до 21 року, якщо вони навчаються в закладах освіти міста різних рівнів.
Для більш плідної співпраці з навчальними закладами складаються угоди про спільну співпрацю.
Навчально-виховний процес у закладі здійснюється диференційовано відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, здібностей учнів та з урахуванням їх віку і стану здоров'я з використанням також організаційних форм роботи: гурткові заняття, уроки, індивідуальні заняття, змагання, навчально-тренувальні заняття, походи, екскурсії, практична робота на тренажерних комплексах, навчально-тренувальні збори.
Тривалість одного заняття (уроку) в закладі визначається навчальними планами і програмами з урахуванням
психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить для учнів закладу:
психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить для учнів закладу:
• віком від 6 до 7 років - 35 хвилин;
• старше 7 років - 45 хвилин.
Профільні гуртки працюють за дворівневими програмами: програма початкового рівня розрахована на один рік навчання. Програма основного рівня - на три роки навчання.
Навчальні плани та програми роботи профільних гуртків є робочими, погоджені з міським координаційно-методичним центром позашкільної освіти. Так програма роботи гуртка юних авіаторів розроблена на основі типової програми роботи гуртка юних авіаторів автора В.Г. Юр'єва з урахуванням матеріально-технічної бази закладу як дворівнева. Програма роботи гуртка юних бортпровідників розроблена на основі типових „Навчальних планів і програм курсів професійної підготовки працівників служб організації перевезень" як програма основного рівня. Програма роботи гуртка парашутно-десантної підготовки розроблена на основі типової програми для первинної підготовки парашутистів авіації ТСОУ. Решта програм розроблена на основі програм для позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів „Гуртки науково-технічного напряму", рекомендованої Міністерством освіти і науки України 2005 року з урахуванням матеріально-технічного забезпечення роботи гуртків.
З 2006-2007 н.р. на підставі наказу відділу освіти виконкому До-вгинцівської райради за №59/1 від 16.02.06 р. „Про стан виконання Програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки в закладах освіти району" та згідно рішення педагогічної ради закладу від 14.09.06 р. в програми роботи гуртків юних бортпровідників та початкового технічного моделювання другого року навчання був введений предмет „Українське ділове та культурне мовлення".
Програми підготовки за рівнями навчання взаємопов'язані і викладаються з поступовим ускладненням матеріалу з таким розрахунком, щоб після закінчення відповідної програми учні отримали навички і вміння з обраного напряму.
Так програма основного рівня гуртка юних авіаторів дозволяє учням отримати не лише теоретичні знання з авіаційних дисциплін, а й практичні навички у пілотуванні літака на двох діючих тренажерах ТПО-18т та за комп'ютерною програмою „Flight Simulator - 2004".
Програми роботи гуртків юних авіаторів, юних бортпровідників та парашутно-десантної підготовки дозволяють учням по досягненні п'ятнадцятирічного віку виконувати практичні стрибки з парашутом. Учням, які виконали практичні стрибки з парашутом, видаються посвідчення про присвоєння спортивного розряду з парашутного спорту і свідоцтва про освоєння спеціальності парашутиста-укладника та посвідчення про те, що вони є членами закладу.
Для всебічного вирішення проблеми професійної орієнтації учнів педагогічний колектив не замикається лише на роботі власного закладу. В практиці його роботи - співпраця з навчальними закладами авіаційного профілю (Криворізьким авіаційним коледжем, Кіровоградською академією цивільної авіації, Кіровоградським АСК ТСОУ, Херсонським обласним АТСК ). Також цілеспрямована співпраця здійснюється з військовими комісаріатами міста, з керівництвом військових частин, в яких проходять службу випускники клубу. Така співпраця сприяє тому, що практично 100% учнів, які виконали стрибки з парашутом у закладі, проходять строкову службу в аеромобільних військах ЗС України. Це дає можливість педколективу клубу слідкувати за результатами своєї діяльності, своєчасно вносити корективи в навчальні плани та програми роботи гуртків з метою їх покращення у відповідності до вимог часу.
Плідна робота педагогічного колективу закладу щодо організації профільного навчання дає певні результати. За роки існування закладу з його стін вийшло понад 250 юнаків, які стали кадровими військовими; понад 300 юнаків і дівчат закінчили навчальні заклади різних рівнів авіаційного профілю. Щорічно близько 10 учнів отримують сертифікат категорії „А", що відповідає 1-му спортивному розряду з парашутного спорту, а близько 50 учнів - свідоцтво парашутиста, яке відповідає 2-му та 3-му спортивним розрядам.
Робота педагогічного колективу спрямована не тільки на навчання учнів, а й на заходи виховного характеру. Традиційними стали: День відкритих дверей, посвячення в курсанти, святкування Дня міста, День закоханих, День гумору, День виводу військ з Афганістану, День Перемоги. В цей святковий день учні в єдиному строю з ветеранами беруть участь в святковій ході.
Одним із напрямків виховної роботи в закладі є екскурсії на полігон Криворізького авіаколеджу та військової бази „Довгинцево" для огляду авіаційної техніки. Такі екскурсії дають можливість розширювати знання учнів з обраного профілю.
В закладі багато уваги приділяється фізичному розвитку учнів. Паралельно з заняттями в спортивних залах та на спортивних майданчиках, проводяться спортивно-туристичні походи та змагання. Вони сприяють зміцненню здоров'я учнів, покращують їх підготовку до проведення навчально-тренувальних зборів по виконанню стрибків з парашутом. Під час зборів, які проходять при Херсонському обласному авіаційно-технічному спортивному клубі в місті Скадовськ, учні протягом десяти діб мають можливість не тільки завершити програму навчання і здійснити стрибки з парашутом, а й оздоровитись і відпочити в наметовому містечку.
Багато уваги в закладі приділяється і науково-методичному забезпеченню навчально-виховного процесу. Різні види методичної діяльності (методичні об'єднання, семінари, конкурси розробок гурткових занять, відкриті уроки, взаємо відвідування занять керівниками гуртків, „круглі столи" тощо) спрямовуються на підвищення професійної майстерності педагогів, їхньої педагогічної компетенції та вивчення її рівня. Ці заходи дають можливість зробити навчально-виховний процес в закладі цікавим та ефективним.